Dag 5: Water + zand = modder - Reisverslag uit Pucón, Chili van Danielle & Carlijn - WaarBenJij.nu Dag 5: Water + zand = modder - Reisverslag uit Pucón, Chili van Danielle & Carlijn - WaarBenJij.nu

Dag 5: Water + zand = modder

Blijf op de hoogte en volg Danielle & Carlijn

11 Januari 2017 | Chili, Pucón

OH MY GOD!!! Wat heb ik lekker geslapen vannacht! Ben gaan liggen na de douche en terwijl Daantje het vorige verslag heeft getypt was ik al ruimschoots vertrokken. 7 uur later wakker geworden in precies dezelfde positie...maar ik kan nog een uurtje slapen. Vervolgens bij het uitrekken bijna het schilderij dat boven ons bed hangt van de muur geslagen. Opgestaan, want we moeten echt zo gaan ontbijten om weer op weg te kunnen. Vandaag staat een langere wandeling op het programma over bospaden en langs meren, watervallen en uitkijkpunten. Met daarna dus die 'hottubs'.
Het ontbijt was meer dan prima. Hierna zaten we al vrij snel weer in het 16 -persoonsbusje om op weg te gaan. Samen met de groep, min twee dames die niet zo van wandelen houden, en dezelfde gidsen (Chris en 'Saõ Paulo') gaan we op pad. Vandaag zijn we naar het Huerquehue natuurgebied gegaan om hier een route te lopen. Het zou wat moeilijker zijn dan gister, vertaald naar 8 km heen en terug ipv 4 en gewoon stijgen (500 meter) ipv licht glooiend (yea right, voor een Chileen was het licht glooiend, voor een Nederlander behoorlijk omhoog lopen :p). Dat hebben die Chilenen sowieso wel meer trouwens. Zo zijn er hier 'Chileense minuten', in principe 60 seconden maar bij het wandelen zijn de Nederlandse minuten toch echt twee keer zo lang ;). En uiteraard 'Chileense meters', waar hetzelfde voor geld. Anyhow, met het busje naar dat park gereden en op weg gegaan. Het eerste stuk tot uitkijkpunt 1 was behoorlijk goed te doen en we kregen allebei best een goed gevoel over de wandeling. Nog even naar een waterval gelopen met een deel van de groep. Vast niet zo groot als de iguazu, maar toch groter dan we hadden verwacht. ;) Het was zelfs zo dat de dunne mist van de waterval meteen weer verdampte in de zon, gaf best een mooi beeld. Rainbows all around!
Zoals al gezegd was het eerste deel van de wandeling prima te doen....nou deel 2 en 3.... Mwah iets minder :p. Was bijna alleen maar omhoog lopen over net iets te grote trap treden en door hele gladde modder. Was soms bijna onmogelijk om te doen. Ik was behoorlijk blij dat de gidsen met nog twee stokken hadden aangepraat. Bij uitkijkpunt 2 nog een aantal prachtige foto's gemaakt van de vulkaan. Door naar het 'plateau', again....yea right. Als ik plateau hoor denk ik aan een vlak terrein, niet dus! Het zal wel weer een Chileens plateau zijn. Was nog steeds 'licht glooiend'. Met wat kleine pauzes 'to catch our breaths', kwamen we op de eindbestemming.

Eenmaal daar hebben we gelucht, wat ook echt nodig was, hadden echt super erge honger. Even lekker in het zonnetje gezeten en genoten van het uitzicht. Het plateau waar we waren was sowieso bijzonder door de vegetatie. Hier groeien namelijk 'apen bomen' die honderden jaren oud worden en telkens maar 10 cm per jaar groeien. Na de lunch weer terug geklauterd naar het verzamelpunt. Vervolgens met het snelle groepje/ jonge groep bestaand uit rogier, astrid, anita en daan en ik in razend tempo afgedaald. De gids die we bij ons hadden leek haast te hebben. Alleen op de punten waar te veel modder lag gingen we iets langzamer. Op de heenweg hebben we trouwens heel goed de modder ontweken, echter naar beneden gaand....ietsie minder. Daan stapte met dr rechter voet in een diepe modderpoel. Daan zou echter Daan niet zijn en even later moest en zou symmetrie terugkomen en deed ze het met d'r linker voet dunnetjes over. In de eerste groep die naar beneden ging eas ook iemand ten val gekomen, hij struikelde over de stokken en ging naar huis met een zwarte broek. De andere groep was trouwens 15 minuten eerder weggegaan en we hebben ze zelfs nog ingehaald op de weg naar beneden.
Aangekomen bij de bus hebben we even uitgerust van het snelle afdalen en een koud drankje gedronken. Voelden het behoorlijk in de benen en ik denk dat we morgen behoorlijke spierpijn hebben.
Alles en iedereen weer in het busje en op naar de volgende stop: de natuurlijke warmwater bronnen of de 'kookpotjes' zoals een aantal medereizigers het noemen. In een woord heerlijk!! Er waren 4 verschillende baden met verschillende temperaturen en een rivier ernaast waar we ook konden afkoelen. We zijn begonnen met het warmste bad (lag ook het dichtste bij, dus dat kwam gewoon even goed uit). Hierna in de rivier gesprongen en naar het koudste bad gegaan. Vervolgens langzaamaan naar de warmere baden om weer helemaal op te warmen en vooral de spieren even helemaal te relaxen. Het water was trouwens behoorlijk helder en had ook geen geur zoals we dat eigenlijk wel half half hadden verwacht (zwavel ofzo gezien het vulkanisch gebied). Toen we bijna waren opgelost weer terug naar het busje...dan komt weer een staaltje logica van Chilenen....254 treden om terug naar boven te gaan. Dit houdt dus in dat je helemaal relaxed bent aan het begin van die stomme trap...boven dus helemaal niet meer. Hierna met het snelle groepje gaan uiteten en de eerste steak van de vakantie gehad, super! Drankje erbij en de laatste dingetjes regelen voor morgen: Argentijns geld halen en wat boodschappen doen. Serieus al die verschillende geldsoorten, word er helemaal gek van. We hebben nu euro's, dollars en Chileense- en Argentijnse peso's bij ons. En het is net allemaal monopoly geld. In de supermarkt, die tot 1 uur open blijft, was het een drukte van jewelste. Voornamelijk jonge mensen die drank in aan het slaan waren.
Morgen weer vroeg op om eigenlijk de hele dag te reizen. Gaan via mooie routes naar Bariloche, oftewel Zwitserland in Argentinië.

• 13 Januari 2017 - 09:45

Helma:

Goede combi zo'n zware modder wandeling en dan lekker in die hot-tubs.