Dag 22: 'Laatste' stop - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Danielle & Carlijn - WaarBenJij.nu Dag 22: 'Laatste' stop - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Danielle & Carlijn - WaarBenJij.nu

Dag 22: 'Laatste' stop

Blijf op de hoogte en volg Danielle & Carlijn

28 Januari 2017 | Argentinië, Buenos Aires

Vandaag is (wederom) een reisdag. Maar dan eentje die rustig begint. Aangezien we pas om half elf opgehaald worden, gaan we rond half tien maar eens ontbijten. Daarna nog even een lunch fixen voor onderweg. Op naar die empanada-shop! Met onze (voor nu) laatste Argentijnse dingetjes slaan we voor ons allebei een groente en een kip (also known as 'pozjo') empanada en een fles water in. Dat zal vast weer lekker smaken! En we hebben nog 15 dingetjes over, past precies!
Het busje is op tijd, nog even genieten van de frisse wind hier en dan is het toch echt tijd om de bus in te gaan. Onderweg is het weer genieten geblazen van de omgeving. Het is weer zo goed als stralend weer met her en der (en vooral in de verte) wat wolken in de lucht. Die zon is echt van ons! Nog even een korte break bij een rood huisje, zo een van Gauchito Gil. Kunnen we ook eens goed zien wat daar in zit.
Onderweg stoppen we nog even op hetzelfde plekje als op de heenweg naar El Chaltén, La Leona. Een leuk klein 'boerderijtje' waar we (met geleend geld) wat te drinken en een stukje appelkruimel halen. Lekker aan het water van genoten, terwijl we twijfelen aan het initiële plan (van ons groepje) om nog even een dagje Uruguay mee te pakken terwijl we in Buenos Aires zijn. Tijdtechnisch kan het prima. In een uur ben je met een boot de Rio de Plato overgestoken en sta je in Uruguay. Die boot kost, retour, echter wel iets van $150,- p.p. (USD dus...) Toch wel een beetje aan de dure kant... Weet je? We doen het niet!

Het laatste stukje naar El Calafate Airport werd nog onderbroken voor een kleine fotoshoot met in de hoofdrol 3 guanaco's, waarvan 1 jonkie, en een vos op de voorgrond. Eenmaal ingecheckt op het vliegveld, was het tijd voor een koffiepauze. Door de douane (die hier overigens geen klap voorstelt...) en.. Weer wachten... Tot we mogen boarden. De vlucht naar Buenos Aires duurde ongeveer 3 uur. Tijdens het opstijgen ietwat turbulentie, maar ach.. dat kunnen we aan! Verder prima vlucht gehad.
Rond een uur of 8 ('s avonds) landen we dan in Buenos Aires. BA International, that is. Tot aan de incheckbalie was Sylvia in de veronderstelling dat we op het kleine vliegveldje in/bij de stad vlogen, maar dat was dus niet zo. Ach ja, zijn we daar ook eens geweest!
Op naar de bagage-banden. Band nummer 11 moesten we. Een klein clubje van de groep had zich verzameld aan het begin van de band. Systematisch werden (praktisch) alle koffers/backpacks/etc. van de band getrokken. Hilariteit ten top en superefficiënt. Binnen no-time had iedereen zijn koffer. De laatste 3 tassen werden 10m verderop van de band getrokken en alles was compleet. Bea werd er zelfs euforisch van! Iedereen kreeg een knuffel en de sfeer was echt geniaal!
Onze transfer moest nog komen, maar Sylvia was alweer druk aan het bellen. Prima! Hebben wij tijd om een pinautomaat te zoeken. Ah, daar is er een! Oh nee... 'Buiten gebruik'. Zucht.. Hebben wij weer! Naja, dan doen we dat morgen wel.
Even wachten nog, en toen konden we ineens naar buiten lopen: 'de witte bus aan de rechterkant.' Zo gezegd, zo gedaan. Vamos a la hotel!

Na de incheck in het hotel (?... in de wijk San Telmo) ging iedereen zijn spullen droppen in de kamer. Vervolgens weer beneden in de lobby verzameld om ergens een eettentje te vinden. Want ja, om 21.30u had iedereen toch wel trek. Wij gingen met z'n vijven op pad. 'Elke hoek van de straat heeft een restaurantje/eettentje,' aldus Sylvia. Met het kaartje van het hotel gingen we op pad en met een kleine omweg via de Avenue de 9 Julio liepen we praktisch tegen Mataxe aan. 'Dat zou zo maar heel goed kunnen zijn!' Dus daar gingen we zitten, geen idee wat ze hier serveren maar ach, loopt vast wel los!
Al gauw kregen we de kaart en begon het kiezen..... Blijft toch wel een dingetje.. Ondertussen liep de ober af en aan. We kregen broodjes en soepstengels met dip. Achterin de zaak stond een man flinterdunne proscuito van een been af te snijden. Alle vijf een klein glaasje met een soort sangria gekregen, heel lekker. En toen kwam er een schaaltje met 5 broodjes, met proscuito. Heerlijk! Paella voor 2 voor Carlijn en Rogier, lasagna voor Astrid en mij, en een omelet voor Anita. Heerlijk gegeten allemaal. Voor Carlijn en Rogier was het zelfs nog inclusief gefrummel; als in 'pel een grote gamba'. Gaf best wel weer een grappig moment aan tafel. Super gezellige avond gehad met zijn vijven, met een limoncello met sprite toe. Omnomnom!
Betaald (meer dan op de bon stond, maar ja: er stond ook vanalles niet op, oa de limoncello), en weer terug naar het hotel.
Man, wat is het hier benauwend warm in Buenos Aires zeg! 'Er was ook een zwembad hier toch? Wanna check?' Zeker willen we dat checken! Met z'n vieren (zonder Anita) helemaal boven, op de 3e verdieping ligt het, op het dak. Zien we meteen ook meer van het hotelletje. Super leuke plek hier! Het heeft nog allerlei binnenplaatsjes met fonteintjes en water en allerlei 'beesten' gemaakt van kippengaas (o.a. een grote mier op een muur, een ooievaar met een babytje er in), kleine trappetjes her en der, bijna Mediterraans tegelvloertje; heel gezellig. Als we de lift op de 3e uitstappen, komen we op het dak uit. 'Pas op, afstapje!' En kort daarna: 'Pas op, paaltje!' en 'Pas op, nog een paaltje!' Die Rogier beschermt ons toch maar goed he? ;-p
We konden helaas niet bij het zwembad komen vanuit hier. Er stond een schutting omheen en de deur was met een ketting en een slot afgesloten. Door de schuuting heen konden we het wel zien. Morgenochtend 9u ontbijten? Joe, doen we! Plan de campagne: ontbijten, zwemmen, marktje, hop-on-hop-off-bus door de stad en ,p's avonds met de hele groep uiteten. Dan hebben we het 'afsluitende' etentje alvast gepland. Maandagavond zijn er kennelijk allerlei festivals/shows/concertjes te bezoeken, dus morgenavond is handiger. We gaan het zien!
Voor nu weltrusten, in een geairconditionde kamer (thank god!) en tot morgen!!

• 31 Januari 2017 - 22:29

Henk De Vries:

Als jullie terug komen is de limoncello die ik gemaakt heb toen jullie net weg gingen klaar
    Misschien een kleine troost na zo'n fantastische reis