Dag 11: Zwart-wit - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Danielle & Carlijn - WaarBenJij.nu Dag 11: Zwart-wit - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Danielle & Carlijn - WaarBenJij.nu

Dag 11: Zwart-wit

Blijf op de hoogte en volg Danielle & Carlijn

17 Januari 2017 | Argentinië, Puerto Madryn

Gisteren aan het eind van onze relax dag een plannetje gemaakt voor de dag erna: vroeg opstaan, mee met de excursie en 's avonds alvast alles voorbereiden voor de dag erna. Op dat eerste waren er al enkele moelijheden. Nog nooit ben ik zo blij geweest met mijn intern wekkertje, want we werden om 7:30 wakker terwijl de bus om 7:45 zou vertrekken...oeps!! In razend tempo alles klaargemaakt en met een croissantje en appeltje naar de bus toe. Prima gehaald dus. :p

In de bus worden we verwelkomd door onze vrolijke, gezellige gids Sebastian en de chauffeur Richard. Sebastian is een bevlogen gids die een groot hart voor de natuur heeft, dat is direct duidelijk. Hij vertelt volop over de pinguïns die we later zullen gaan zien bij Punta Tombo. Aan het leven van de pinguïns is van alles af te leiden. Er is een grote kolonie Magelhaan-pinguïns bij Punto Tombo, en een andere groep bevindt zich zuidelijker, meer bij Ushuaia in de buurt. De pinguïns hier volgens het gebied waar de koude stroom vanuit Antartica de warme stroom vanuit Brazilië ontmoet. Daar barst het namelijk van de anchovis, hun voedsel. In de lente en zomer (hier dus vanaf augustus/september/oktober) zakt dit gebied langzaam maar zeker in zuidelijke richting om vervolgens ter hoogte van Punta Tombo tot halt te komen, de plek waar ze nestelen. De mannetjes gaan een week vooruit, die gaan eerder aan land om hun nest van vorig jaar alvast schoon te maken en waar nodig te herstellen. De vrouwtjes volgens dan een week later, om ook datzelfde nest weer op te zoeken. Welk mannetje daar bij/op zit, maakt kennelijk niet uit. Ze gaan naar hetzelfde nest toe. Bijzonder. Als de eieren gelegd zijn, wisselen mannetjes en vrouwtjes elkaar af: de een broedt de eieren(meestal 2) en de ander gaat eten. De periode waarin een van de twee gaat eten, wordt steeds iets korter: het voedsel komt immers dichterbij. De laatste jaren zijn de pinguïns echter ook steeds iets meer in noordelijke richting te vinden (zoals op het Peninsula Valdés). Hieraan is de klimaatverandering af te lezen: het ijs van Antarctica smelt waardoor de koude stroming sterker wordt en 'stoppunt' van het voedsel noordelijker komt te liggen.
First stop (nadat we nog 3 extra passagiers opgehaald hadden): Puerto Rawson. Hier gaan we met een motorbootje de rivier de Chubut op om vervolgens de oceaan op te gaan. We zitten in een groot uitgevallen soort speedboat op zoek naar dolfijnen. Niet zo maar dolfijnen maar de Commerson soort, de panda's van de zee. Ongeveer een tot anderhalve meter en uiteraard zwart wit! Voordat we ook maar iets zien stuiten we op een tiental zeeleeuwen. Lekker zonnebadend en spelend in het water. Rustig langs gevaren en door met de zoektocht. De dolfijnen komen af op het geluid dat de boot maakt op de golven en ze zwemmen alleen of soms in kleine groepjes onder, voor en langs de boot. Een andere maatschappij 'dolfijnen spotten' ging vlakbij van start en door het afwisselend snelle en langzaam varen van beide boten kregen we genoeg beestjes te zien. Heel speciale en best schattige dolfijntjes! En heerlijk om op het water te zijn, lekker stevig windje erbij en een sporadische spetterdouche om even af te koelen.

Na de boottocht weer terug in het busje. Op naar een kiezelstrandje dat alleen door locals wordt gebruikt. We zijn de enige buiten een zeeolifant die van de zon aan het genieten is. We naderen uiteindelijk tot ongeveer 2-3 meter en kunnen rustig wat foto's maken, echt prachtig. Voorzichtig terug geschoven en van een zelfgemaakte lunch genoten. Even nog wat rondgelopen en een schouwspel van parende torren gezien. Geen idee wat voor soort het was, maar ze waren ongeveer zo lang als een wijsvinger! Daarna door naar de einbestemming: Punta Tombo.
Hier zijn ongeveer 800.000 Magelhaan-pinguïns. Voornamelijk ouderparen met twee jongen. De adolescenten komen pas later aan wal om hun veren te wisselen. Zij gaan echter wel achter het voedsel aan, dus het kan goed zijn dat ze heel ergens anders terecht komen (zoals dus Peninsula Valdés dat iets noorderlijker ligt). We lopen over vooraf aangelegde paden en vlonders en komen hiermee dwars door de nestgronden van de pinguïns. Geweldig om te zien hoe de ouders en jongen heen en weer waggelen naar de nesten, paden oversteken, territoriaal gedrag vertonen, of gewoon een beetje mellow in de zon liggen of staan. Een hoop geluid en soms ook stank later zijn we aan het eindpunt van de wandeling. Een hoopje pinguïns staan op een strandje en gaan of komen terug van de jacht. Best onvoorstelbaar dat hier zo veel van die beesten zitten. Op het oog tel je er misschien een aantal duizend. Maar geen idee hoe ver deze gronden doorlopen en hoeveel pinguïns nu in hun nesten onder de grond of in zee zijn. Buiten de vogels lopen er ook guanaco's rond, zien we een heel aantal andere vogels, een haas en zelfs een gordeldier. Zeer geslaagd!
We hebben sowieso nog meer dieren gezien vandaag buiten de voorgaande opsomming. Onze chauffeur heeft volgens mij een ingebouwde verrekijker en een soort dieren radar. We zijn tijdens de rondrit meerdere malen gestopt om foto's te kunnen nemen van slangen, maras, struisvogels (nandoe's) en zwanen. En niet zo maar zwanen. Thuis kennen we de witte en de zwarte zwaan. Hier zijn die 1: het is een witte zwaan met een zwarte nek en kop, of natuurlijk een zwarte zwaan met een wit lijf..

Morgen vroeg op; worden om 6.40u opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Ushuaia, here we come!

• 18 Januari 2017 - 07:39

Helma:

Prachtig al die dieren.

• 18 Januari 2017 - 07:42

Henk De Vries:

Jullie reisverslag blijft erg leuk om te lezen
    Ik heb alleen wel weer een nieuw reisdoel erbij maar dat is helemaal niet erg

• 18 Januari 2017 - 16:54

René En Ine:

Ik geloof dat we ook komen, want dat willen we ook wel allemaal zien. Fijn dat jullie zo kunnen genieten.